
7 podjetniških lekcij o lastni proizvodnji
Začetni izziv je velik, a se ga da premagati
Kot pravijo podjetniki, največji izziv na začetku predstavljajo seznanitev s predpisi in stroškovni izziv, saj so stroji za proizvodnjo izjemno dragi. Malo sreče je v tem primeru imela Tina Štrubelj, saj so že takrat izdelke Nelipot delali večinoma ročno, zato začetni strošek vzpostavitve lastne proizvodnje ni bil visok. Hkrati pa je imela na voljo primeren prostor v hiši njenega očeta, zato je bil potreben majhen vložek, da je prostor ustrezal standardom dobre proizvodne prakse (GMP).
Zlatan in Mirza Ljubijankić pravita, da je se vzpostavitev lastne proizvodnje najbrž lahko primerja z majhnim bratom svojega prvega otroka, podjetja, ki potrebuje veliko pozornosti. Zato je odločitev strateška in je dobro, da se sklada z vizijo podjetja. Pravita, da je v kratkem času potrebno investirati veliko dela in denarja, a se to na dolgi rok povrne. Variabilni stroški se s pomočjo optimizacije in količin nižajo, hkrati pa podjetnik postane bolj konkurenčen in ima nad proizvodnjo več nadzora.
Luigi Petrella podjetnikom svetuje, naj na začetku ob mreženju pridobijo čim več informacij od podjetnikov z lastno proizvodnjo, ki poznajo procese, in se od njih učijo. Poleg tega, pa naj bodo pripravljeni na situacije, ko gre vse narobe, in naj nikar ne obupajo. Sam je v tej zgodbi dober primer in vzor.

Nadzor nad kakovostjo proizvodnje in izdelave je velik plus
Lastna proizvodnja je ključna za podjetje, ki prodaja prehrambene izdelke. “V naši dejavnosti je nujno, da imamo ves čas kontrolo nad kakovostjo surovin in samim proizvodnim procesom, saj je pri našem načinu priprave Pokic ključna vsaka sekunda, da iz kokic nastanejo Pokice,” pove ekipa, ki želi, da stranke na policah dobijo čim bolj sveže pakete Pokic, kar jim tudi uspeva. Zato je eden izmed najtežjih izzivov logistika, saj morajo imeti vedno na zalogi sveže surovine.
Podjetnici znamke La Popsi sta se že v svoji prvi, manjši proizvodnji zavedali, da je najbolj pomembno, da je proizvodnja v skladu s standardi, zato sta dali velik poudarek na standarde HACCP. Dobro vzpostavljen sistem jima je tudi ob selitvi v večje prostore omogočil dober nadzor nad vsemi procesi in kakovostjo produktov.

Spremljaj trg in razvijaj izdelke, ki jih kupci želijo
Kot pravi Nina Slapšak, je velika prednost lastne proizvodnje tudi v tem, da lahko zagotavljajo večjo odzivnost glede na potrebe trga, saj lažje prilagajajo plan proizvodnje. Ko spremljaš trende na trgu, ugotoviš katerega izdelka v svojem portfelju še nimaš, kaj bi še lahko naredil in tako v svoji proizvodnji začneš ustvarjati nove kombinacije in s to izjemno svobodo tudi lažje ustvariš nove izdelke, se strinja Jasna Grbić.
Tina Štrubelj pravi, da bi se ob ponovnem razmisleku o lastni proizvodnji odločila enako, saj je na ta način lahko hitro odzivna na potrebe kupcev in lažje manevrira z morebtinimi nenačrtovanimi naročili.

Izkoristi svobodo, a bodi odgovoren
Ker je podjetnik z lastno proizvodnjo odvisen samo od dobavitelja surovin, ki jih potrebuje za izdelavo svojega izdelka in je veriga procesa do končnega izdelka precej krajša, ima veliko svobode. “Prav tako je nekaj najboljšega, ko točno veš za vsak postopek, potezo, ki jo narediš, da bi izdelal svoj izdelek. Spremljaš izdelek dobesedno od samega začetka izdelave do postavitve na polico,” pravi Jasna Grbić.
Vam bo lastna proizvodnja dopuščala nemoteno delo v podjetju? Nasvet Tine Štrubelj je, da nikar ne pozabite na ostale odgovornosti, ki pridejo z vodenjem podjetja. Tu so še marketinške aktivnosti, poslovodenje in iskanje novih poslovnih priložnosti, za katere je dobro da vam ostane dovolj časa poleg tega, ki ga vložite v proizvodne procese.

Selitev v večje prostore prinaša tudi večjo odgovornost
Ker so imeli v prvi proizvodnji tako veliko količino surovin in embalaž, je v prostorih Tattoo Care zmanjkalo prostora za pisarniški del. Jasna si je morala pisarno najeti v drugih prostorih, da so imeli v prvi proizvodnji dovolj prostora za dokončanje različnih postopkov priprave izdelka. Selitev je bila logičen korak: “Zdaj, ko imamo pisarne ter proizvodnjo skupaj v večjih prostorih je najboljši občutek, predvsem zato, ker si uresničil točno to o čemer si sanjal, zasluženo, s svojim delom,” zaključi Jasna.
Ekipa BeLife, se je selila v večje prostore, ker so želeli optimizirati procese in zagotoviti višje kakovostne standarde. Večja proizvodnja prinaša tudi večje fiksne stroške, kar pomeni da mora prodaja delati v smeri za zapolnjevanje večjih kapacitet. “Večja proizvodnja je večja odgovornost”, pove Mirza Ljubijankić. Z bratom Zlatanom sta v novih prostorih postavila prvo kombučarno v Sloveniji.
Tudi ekipa Alla Luigi se je selila, saj so v stari proizvodnji komaj dohajali naročila za vseh 13 trgovin Interspar, pa še to samo s 16-urnim delavnikom. “V novi proizvodnji smo dnevno produktivnost podvojili in prav tako zmanjšali čas na normalni 8 urni delavnik,” zaključi Luigi.

Zagotavitev zalog je ključna za neprekinjen proces
Potrebno se je bilo prilagoditi tako, da ne proizvedeš preveč izdelka, a hkrati dovolj, da zadostiš potrebam trga. Kot pravi Luigi Petrella je pomembno, da: “ne obremeniš skladišča s preveliko količino končnega izdelka, a hkrati moraš biti sposoben dostaviti potrebno količino, ko dobiš naročilo.”
Ekipa La Popsi pravi, da je bilo najtežje vzpostaviti delovne procese z majhno ekipo, da so lahko proizvedli zahtevane količine. Že od nekdaj pa je izziv lastne proizvodnje zagotavljanje dovolj velikih zalog obratnih sredstev, da se proizvodni proces ne ustavi.
Izziv predstavlja tudi prehod iz manjših na večje količine izdelka, saj je treba dohajati celoten proces proizvodnje. Prvi kozmetični izdelek Odori je bila sončna krema, ki je sezonska in zaradi naravne sestave ne zdrži več kot eno leto, zato je bilo treba proizvodnjo voditi zelo premišljeno, da ne bi naredili prevelikih količin, ki se na koncu ne bi prodale.

Imej jasne cilje in se čim prej usmeri
Pomembno je, da se podjetje usmeri v eno smer. Težko je biti proizvodno in prodajno usmerjeno podjetje hkrati, sploh z majhno ekipo. Morda vas bo presenetilo, če vam povemo, da sta podjetnici La Popsi na začetku iskali zunanjega izvajalca. Ker to ni bilo mogoče in imata danes lastno proizvodnjo, se trudita, da sta na obeh področjih uspešni, vendar se srečujeta z zanimivimi in težkimi izzivi prav zaradi tega, ker sta tako proizvodno kot prodajno podjetje.
“Ko imaš lastno proizvodnjo si proizvodnjo podjetje in tako moraš tudi delovati, tvoj cilj je zapolniti kapacitete, to pomeni, da se moraš tudi tako obnašati,” pravi ekipa BeLife. Brata Ljubijankić sta si delo jasno razdelila, da lahko delujeta bolj usmerjeno. Mirza tako skrbi za proizvodnjo, Zlatan pa je odgovoren za prodajo.
