
9 podjetniških lekcij 9 izjemnih podjetnikov Štartaj Slovenija
Podjetniška miselnost brez meja
Maja Voje, voditeljica podkasta Reneseansa, je 9 tednov zapored spoznavala izkušnje in še ne razkrite zgodbe iz ozadja razvoja izdelkov. “Po devetih urah pogovorov, in približno trikrat toliko ur raziskav v sklopu priprav na intervjuje, je postalo kristalno jasno, da Izjemnih 9 podjetnikov poleg fantastične miselnosti, delovnosti in predanosti poslu, odlikuje tudi izjemna usmerjenost v kupce,” pravi Maja. Ključne ugotovitve je strnila v 9 lekcij, od katerih lahko veliko odnesete vsi, ki se še nameravate prijaviti v novo sezono Štartaj Slovenija. Prijave smo podaljšali in bodo odprte še do konca februarja!

1. Rešuj lasten problem in ostani zvest svojim vrednotam
Vseh 9 izjemnih podjetnikov je z izdelki reševalo probleme, s katerimi so se soočali sami. Od tega, kako porabiti preseženo sadje na kmetiji, ki ga je bilo treba porabiti, v primeru Uroša in Valentine, do presežka voska pri pridelavi medu v primeru Medenke. Pa reševanje sladkosnednosti otrok na zdravju primeren način, pomanjkanje časa za pripravo uravnoteženih malic in čiščenje doma brez kemikalij. Pri tem pa jim je izredno pomembna trajnostna naravnanost, tako z vidika sestavin, kot tudi okolju prijazne embalaže. Trdno stojijo za svojimi vrednotami, včasih celo na račun večjih poslovnih stroškov. Ampak na dolgi rok v poslu zmagajo tisti, ki so pripravljeni teči daleč, zato je izjemno pomembno, da verjameš v to, kar delaš, in da si s srcem pri tem.

2. Preden lansiraš izdelek, naj ga preizkusijo kupci
Prototipiranje inovativnih izdelkov je dolgotrajen proces. Več podjetnikov je povedalo, da imajo od nekaj deset do nekaj 100 testnih kupcev, ki preizkušajo nove izdelke in jim dajejo povratne informacije. Sploh podjetniki, ki stojijo za prehranskimi izdelki, so poudarili pomen degustacij v trgovinah Spar za pridobivanje pomembnih povratnih uvidov, podjetniki z neprehranskimi izdelki pa pomen testnih vzorcev in nadaljnjih priporočil strank, ki so izdelke že poskusile. Tina Štrubelj je povedala, da so ljudje na degustacijah nevede okušali njeno kozmetiko v obliki mafinov, da je dokazala kako neoporečne in res kakovostne so sestavine kozmetike Nelipot. Neža Mlakar in Karmen Meze pa prek svojega družbenega kanala La Popsi v komunikacijo vključujeta tudi svoje sledilce, s katerimi sta ustvarili prijetno skupnost, od katere prav tako dobita pomembne povratne informacije.

3. Potrebuješ izkušene mentorje
Podjetnikov prav nič zares ne more pripraviti na zagon, ki ga ponuja izpostavljenost v projektu Štartaj Slovenija. Podjetniki so poudarili strokovno pomoč s strani Spara in ostalih partnerjev, saj bi bil sicer izziv, ko je kapacitete proizvodnje in logistike iz nekaj 100 kosov povečati na naročila za več 10.000 kosov za prodajno mrežo velike trgovine, še veliko večji. Tudi sicer podjetniki nesebično delijo svoje znanje in delijo izkušnje na mlajše generacije podjetnikov. Jure in Vanja Rainer, ki ustvarjata 4kidsandus, ter Tina Berlec in Mark Kališnik z znamko Mul’c so mentorji mladim podjetnikom, ki imajo ambicije hoditi po njihovih stopinjah.

4. Tudi, če ti marketing in prodaja ne dišita, sta ključna za uspeh
Maja Voje je skozi pogovore ugotovila tudi, da poleg Aleksandre Lelov, ki je ustanovila prvo Google partner agencijo v Makedoniji, in Vanje Rainer, ki je delala v marketingu večjega podjetja, podjetniki niso imeli veliko izkušenj s trženjem in prodajo, preden so začeli svoja podjetja. Živa Pogačnik z znamko Zivabowl je v podkastu celo zaupala, da je bil to eden izmed težjih izzivov na njeni poti. Pa se je odlično znašla. Z malo pomoči in veliko trde volje je vzpostavila izjemno odprto in prijazno komunikacijo na družbenih omrežjih ter močne B2B kanale. Nekateri podjetniki so celo priznali, da jim je bilo na začetku težko prodajati in bi izdelke raje kar podarili. Maja pravi, da se to zgodi, ko dobro srce skorajda hromi podjetniško žilico. Pomemben je le premik miselnosti, da gre za kakovostne in cenjene izdelke, da bo nadaljni razvoj znamke uspešen.

5. Embalaža in privlačna vizualna podoba izdelka sta pomembna
Ena izmed najpogosteje omenjenih tem je bila tudi embalaža in z njo povezan pomen blagovne znamke. Nekateri so morali kasneje na podjetniški poti prenoviti celostno podobo znamke, bolj prepričljivo za sodobnega kupca, ki izdelke na policah izbira tudi z očmi. Izdelke vseh podjetnikov odlikuje moderen, minimalističen dizajn, ki nagovarja s svojo preprostostjo in občutkom za detajle. Mnogi so prav v okviru Štartaj Slovenija dobili odskočno desko za novo vizualno identiteto svoje linije.
Še ena močna tema je bila trajnostna naravnanost embalaž. Nelipot je razvil svojo biološko razgradljivo embalažo, ki je veliko dražja od generičnih alternativ, ampak za njihovo znamko je pomembno, da je posel v celoti trajnostno naravnan. Še ena izjemna ideja na tem področju prihaja od znamke Odori. Nina Slapšak je v sodelovanju s Sparom naredila sistem aluminijastih embalaž z možnostjo ponovnega polnjenja v trgovinah. Kakšna prebojna ideja in velika inovacija pod zastavo trajnosti! “Za Izjemnih 9 se pot embalaže ne konča, ko izdelek porabimo, ampak razmišljajo veliko širše. Upajmo, da bo tudi trg kmalu posvetil več pozornost temu,” razmišlja Maja Voje.

6. Pogovori in interakcija s kupci so ključni element uspeha
Interakcija s kupci se nikakor ne konča pri produktnem razvoju. Kupci so lahko ključni ambasadorji izdelka, inspiracija za nove izdelke ter seveda podporniki podjetja, ki s svojimi nakupnimi odločitvami podpirajo slovenske podjetnike. Vsi podjetniki za komunikacijo uporabljajo tudi spletne vplivneže in družbena omrežja.
Maja je izpostavila nekaj zanimivih primerov: Tina Štrubelj izvaja fokusne skupine s kupci tako, da na Instagramu objavi kratko anketo, kjer lahko za nagrado sledilci znamke nelipot sodelujejo v fokusni skupini, ki se jih njena skupnost res veseli. Tudi Yanika ima testno bazo več sto svojih strank, ki testirajo nove izdelke in dajejo povratne informacije. Poleg tega pa je znamka Yanika v času epidemije tudi privajala kupce izdelkov na nove navade, saj je sta nega in čiščenje tačk kosmatincev še bolj pomembna, kot prej. Izobraževanje trga o problematiki, ki jo rešujejo z izdelkom, je eden izmed izzivov, ki ga rešuje veliko podjetnikov.
Podobno zgodbo smo slišali tudi o uporabi kozmetičnih izdelkov 4kidsandus in Nelipot ter čistil Odori, kjer je obstajal določen strah kupcev, da izdelki niso učinkoviti, ker so naravni ali pa v inovativnih oblikah. Navada je železna srajca, a strah je odveč. Navade lahko spremenimo samo tako, da se prepričamo na lastne oči. Demonstracija uporabe in izobraževanje kupcev sta ključnega pomena pri razvijanju novih navad uporabe.

7. Podjetnik se mora naučiti postati vodja
Ena največjih preizkušenj za podjetnike je prehod iz biti “le” podjetnik v funkcijo vodenja zaposlenih, lastne ekipe. Na Majo so velik vtis naredile dekleta iz ekip La Popsi in Nelipot s tem, kako pozitivno naklonjene so svoji ekipi in koliko ljubezni je čutiti v tem poslovnem razmerju. Pohvala gre tudi vsem podjetniškim in hkrati življenjskim parom ter vsem podjetnikom z otroki, ki poleg vsega, uspešno usklajujejo tudi družinsko in poslovno življenje. Prehod iz iz “vse moram sam” v “saj imam ekipo” je postopen in ne gre brez zapletov, napačnih odločitev ter tveganj. To je izpostavila tudi podjetniška ekipa Medenka, ki išče osebo za marketing in upravljanje družbenih omrežij, ki bi se pridružila podjetju.

8. Usmerjenost h konstantni rasti
Vsi podjetniki imajo neizmerno voljo in zmagovalno mentaliteto z jasnimi cilji. Maja je še posebej izpostavila zgodbo Nine Slapšak, ki je naredila cel sistem vizualcijazije ciljev in je kot bivša profesionalna športnica idealna sogovornica o ciljih, zmagah in porazih. Prav tako je zanimiva zgodba Tine in Marka iz podjetniške ekipe Mul’c, ki sta vse svoje prihranke investirala v nasad orehov namesto v nepremičnino. Ta drznost v razmišljanju, predanost vrednotam in nepopisna vztrajnost so nam lahko vsem za vzor.

9. Inovativnost ne pozna meja
Vsi podjetniki so polni ambicij in planov za naprej. Po duši so vizionarji s široko odprtimi očmi, pozorni na to, kateri problem družbe še lahko rešijo z novimi izdelki. Zavedajo se, da vse inovacije ne naletijo vedno na plodna tla, a njihovi plani ostajajo ambiciozni. Podjetniški ekipi La Popsi v proizvodnji že zmanjkuje prostora v zamrzovalniku ob vseh novih izdelkih, Tina Berlec iz podjetniške ekipe Mul’c veliko časa posveča izdelavi piškotov, znamka Zivabowl pa se prebija na severne trge in razvija zdaj še zelenjavne obroke. Kjer je volja, tam je pot in zagotovo bomo o Izjemnih 9 slišali še veliko izjemnih zgodb.
